Helga


Era atat de ceata afara, ca nu puteam vedea nimic. Cred ca era undeva intre orele 5 si 6. In intunericul din tren nu puteam distinge nimic, decat mirosul de carne putrezita al unei femei care statea fix langa mine. Sunt ingrozita si le tin strans de mana pe mama si pe sora mea, care cu un ultim efort, imi zambesc temator. Doamne ce n-as da pentru un bol de supa calda si o patura. Imi este atat de frig, incat mi s-au invinetit degetele si buzele. Tremur toata. Salul nu imi acopera decat foarte putin urechile…Fusta lunga nu mai e demult lunga pentru ca am taiat o fasie din ea si i-am confectionat surorii mele o batista cu care sa isi stearga nasul. Ea mereu a fost atenta la maniere, nu conta unde se afla, ca si acum…
Mirosul de transpiratie, de frica si de moarte ma fac sa tremur din toate madularele. Nu stiu cat mai rezist in trenul asta fatal!?

Brusc, se opreste trenul si apare cineva cu o arma in mana si ne scoate pe toate afara. Tipa la noi intr-o limba care parca imi scartaie creierul. Sunt atat de inspaimantata, incat nici picioarele nu vor sa se mai miste. Mama, se ridica usor si vine la mine. Imi fac si eu curaj si ma duc dupa sora mea. Soldatii incep sa urce in vagoane si ne dau pe toti jos din tren. Observ ca ne impart in doua randuri: copii si mame. Ma loveste brusc gandul ca as putea-o pierde pe mama. Dar nu vreau sa mi-o ia!!! De ce sunt atat de cruzi? Cu ce am gresit noi? Nu apuc sa termin acest gand si vad ca mama e pusa in alt rand. Doar sora mea ramane langa mine. Imi este atat de teama, incat nu pot riposta, desi as vrea sa strig in gura mare si apoi sa iau o arma si sa imi recuperez mama. Of, Doamne de ce sunt atat de slaba?
La intrarea in lagar, soldatii nemti se uita ranjind la noi si ne imping din spate cu armele. In capul meu nu aud decat: Schnell! Ne iau si ne baga intr-un fel de depozit. Peretii erau atat de reci, iar podeaua imi congela si mai tare picioarele. Se apropie de mine o femeie, care avea un foarfec in mana. Bolboroseste ceva si incepe sa imi dea zdrentele jos. Dupa cateva minute. deja nu mai aveam parul meu lung si bogat. Devenisem o detinuta cheala. Ochii mei albastri ar vrea sa planga, dar durerea tunsului este mult mai mica in comparatie cu mama. Of mama, oare unde este acum? Oare mai traieste? In timp ce ma gandeam la mama mea scumpa, mi-am adus aminte de promisiunea pe care i-a facut-o atunci cand am fost luate cu forta de acasa. I-am promis ca o sa am grija de surioara mea, Helga.
Nu stiu de cand ma aflu in acest loc sinistru, cred ca au trecut vreo 3 zile sau patru? Mi s-a spus ca din cauza lipsei de hrana si a frigului, am lesinat…dar s-a indurat cineva de mine si m-a dus la un doctor. Probabil ca nu voiau sa piarda forta de munca, altfel nu imi explic de ce am fost salvata. Aflasem ca sora mea, din cauza ca avea dureri mari in piept, fusese retrasa de la munca silnica si era in pericol de moarte, pentru ca cei care nu pot munci sunt pe loc ucisi. Atunci, m-am dus repede la cineva care era de mai mult timp in lagar si am rugat-o sa imi dea un sfat pentru a-mi salva sora. Mi s-a spus ca daca iau niste bucati de paine si i le pun in gura, astfel incat sa para ca e mai grasuta, soldatii o vor lua si pe ea la munca. Asa am si procedat si am reusit sa o salvez. Tot nu stiam vesti despre mama si am inceput sa intreb pe toata lumea daca stia vreo noutate despre ea. O fata s-a apropiat si mi-a zis: Mama ta, probabil ca a fost dusa in locul de unde nimeni nu se mai intoarce, adica la camera de gazare. Acolo sunt dusi parintii nostri si nu se mai intorc niciodata. Lacrimi siroaie au inceput sa navaleasca in ochi, inghiteam in sec si vedeam negru in fata ochilor. Nu imi venea sa cred. Of, daca i-as fi dat salul meu sa se acopere, atunci poate, as fi reusit sa ii fac pe soldati sa creada ca era si ea tanara. Of, de ce Doamne? De ce? Intre cei patru pereti goi nu aveam timp sa ma gandesc la suferinta mea, cautam metode de a evada. Desi, toti mi-au zis ca e imposibil sa scapi din Lagarul de la Auschwitz. Chiar daca reusesti sa ajungi pana la garduri, esti impuscat pe loc. In clipa aceea, preferam sa fiu impuscata decat sa mai traiesc acest calvar. Dar, sora mea s-a uitat la mine tematoare cu ochii inlacrimati si m-a luat in brate. Plangea atat de cutremurator, incat mi-am adus aminte cat de importanta este Helga pentru mine. Aveam sa evadez mai tarziu, acum trebuie sa am grija de surioara mea. Trebuie!
Cateva luni mai tarziu, eram atat de slabita incat abia puteam sa ridic felia de paine mucegaita pe care colcaiau gandacii. Mi s-a parut ca aud un zgomot de avion, dar am zis ca probabil este o halucinatie a auzului meu. Dar, mai multe fete au venit si au inceput sa strige: Englezii, englezii au venit sa ne salveze! Eu eram nedumerita: Cine? Cum? Helga e langa mine fericita si se ghemuieste sub coltul unei mese din cantina. Zgomotele de afara o fac sa tremure. Se aud impuscaturi, strigate, si numeroase explozii. Oare sa fi venit, intr-adevar sa ne salveze? Se aud pasi apasati care se indeapta spre noi. Usa grea de fier se deschide si din cauza luminii inchid ochii involuntar. Vine cineva si ma ia de mana. Nu aud decat: Hey, you are saved! You can go out now!
Nu stiam ce sa fac, sa ies sau sa astept pana sunt in siguranta? Dar, soldatul britanic ma ia de mana si ma conduce afara. Soarele stralucea atat de frumos, era o zi cu un cer senin pe care se vedeau rotocoale de fum si sute de avioane incarcate cu piloti care ne salutau din zbor.

Multi ani mai tarziu…
Sunt in anul 2012. Ma aflu la resedinta mea din Londra. Am mai scris o carte despre holocaustul evreilor si astept sa vina sora mea, Helga.
Cat de mult ma bucur de mirosul crinilor din glastra…Florile preferate ale mamei…

6 gânduri despre „Helga

Opinii

